5 tips om blessures te voorkomen

Ben jij ook bang dat je paard een blessure krijgt? Dat je weer maanden ernaast aan het stappen bent voor een rug- of peesblessure?

Paarden zijn ontzettend gevoelige dieren en daarnaast zitten we ook nog eens vaak een uur (of langer) per dag op. Niet heel gek dat ze snel blessures krijgt natuurlijk!

Maar een blessure ontstaat vaak heel plotseling, dus daar kan je zelf helemaal niets aan doen, toch?

Veel blessures ontstaan niet zomaar uit het niets. De meeste blessures ontstaan door chronische overbelasting. Door die overbelasting is er één schakeltje in het systeem dat een stuk sneller slijt dan de rest. Soms is één struikel, val of trap van een ander paard net die laatste druppel die de emmer doet overlopen.

Hier zijn 5 belangrijke tips om blessures van je paard te voorkomen!

Beweging

Laat je paard zoveel mogelijk bewegen, op een laag tempo. Een paardenlijf is gemaakt om lange afstanden in een rustig staptempo af te leggen. Zet je paard in de wei of paddock, ga met hem wandelen, maak een buitenrit, doe er alles aan om je paard zo veel mogelijk rustige beweging te geven.

Warm-up

Doe minstens 10 min. warm-up en cool-down. Zeker als je paard niet genoeg beweging krijgt in de winter.

Warm-up saai? Ga lekker eerst een stukje aan de hand wandelen, misschien kan je je paard alvast een beetje van het voorjaarsgras laten snoepen. Daarna kan je even kort aan de longe opwarmen. Tijdens de opwarming in het zadel kan je in stap al je zijgangen oefenen, halthouden, achterwaarts, halsbuiging, alles is mogelijk!

Soepelheid

Een stijf paard heeft meer kans op blessures. Vraag elke dag een paar simpele oefeningen, zodat je elke dag de soepelheid van je paard een beetje verbetert. Je krijgt ook nog eens goed beeld hoe soepel hij normaal is, zodat je veranderingen sneller opmerkt. Doe dat gewoon op de grond, bijvoorbeeld tijdens het poetsen of vlak voordat je opstapt. Vraag je paard z’n hals met een worteltje naar links en naar rechts. Vraag de schoft omhoog door onder de buik te kriebelen. Vraag de achterbenen om te kruisen. Wat kan je paard makkelijk en waar heeft hij nog wat oefening nodig?

Vermijd overbelasting

Overbelast je paard niet. Ga niet elke dag tot het uiterste in de training. Bouw rustdagen in zodat je paard kan herstellen. Zorg voor afwisseling. Niet alleen train je dan verschillende spieren, maar je paard wordt er ook gelukkiger en meer ontspannen van.

Goed passend zadel

Een van de belangrijkste blessure veroorzakers is het zadel, zorg dat je zadel echt goed past! Paarden geven vaak heel goed zelf aan dat ze het zadel niet prettig vinden zitten. Een paard dat boos kijkt of probeert weg te lopen bij opzadelen of opstijgen, heeft vaak last van een slecht passend zadel.

 

Wat is het belangrijkste wat jij doet om je paard blessurevrij te houden?

Laat het me weten door hieronder een reactie te plaatsen!

Als je deze blog interessant vond, laat vooral een berichtje achter en deel met je vrienden!